2018 m. spalio 12 d., penktadienis

Straipsnis: Diana Urbonaitė: Kalbos mokymas mokykloje – XIX ar XXI amžius?


Itin skanus straipsnis. Toks su aštriais prieskoniais, sakyčiau. Jei tingit paskaityt, aš "trumpai" pasidalinsiu turiniu ir savo pamąstymais. Taigi.. straipsnyje trumpai pasakojama apie rašomą darbą, kurio metu lyginamas gimtosios kalbos dėstymas Lietuvoje ir Danijoje. Darbo autorė užrideno ne vieną Puntuką į lietuvių kalbos programos daržą, teigiant, jog vos ne bandoma išnaikinti tarmes. Na, gal aš čia kiek per drastiškai išsireiškiau, na, bet man susidarė įspūdis, jog mokyklose vyksta kažkoks teroras norminės kalbos vardan. Ir susimąsčiau, ar čia man Stokholmo sindromas pasireiškė, ar mano mokykloje nebuvome taip terorizuojami :D Ir šiaip kiek pamenu, pas mus tarmes labai mylėjo, nors mano kraštas kalba viena iš taisyklingiausių kalba Lietuvoje :D Bet ir pati mokytoja niekada mūsų nemuštravo dėl tokių dalykų, nes iš esmės ir nebuvo dėl ko. Tačiau dėl visų kitų dalykų labai sutinku. O kas tie visi kiti dalykai? Požiūris į kalbą ir jos dėstymą. Pas mus lietuvių kalbos dėstymas susideda iš lietuvių kalbos ir literatūros, o pas danus danų kalba, literatūra ir medijos. Danai ruošia mokinius universitetams, kad įstoję jie jau mokėtų analizuoti tekstą su kuriuo kasdien susiduria, gebėtų atsirinkti informaciją. Tai yra taip nuostabu, kaip ir graudu, jog šio dalyko ne visada universitete moko, tai ką jau kalbėti apie mokyklas.
Dažnai prisimenu jaunuolius, su kuriais tenka bendrauti, kurie amžinai manęs kažko klausia, tarsi būčiau koks gūglas, tad jiems taip ir sakau – pagūūūglink. Ir toks susierzinimas paimdavo, nu negi taip sunku pagūglint? Bet kad ne visi supranta, jog galima tai padaryti. Tokiems reikia paprasčiausiai paaiškinti, jog gūglas yra geriausias jūsų draugas šiuolakiniame pasaulyje.
Diskutuojant šia tema pasigirdo pasakymas, jog būtent šio mokymo dėka mes žinome tokius asmenis kaip Valančius ir Žemaitė. Nu. Mokyklą baigiau prieš daugiau kaip dešimt metų. Daugiau ar mažiau su literatūros pasauliu nesiskyriau. Bet prisimenu tik tiek, jog Žemaitė parašė "Marčią" (dar pamenu ištrauką iš knygos), o Valančius buvo vyskupas. That's all. Nesakysiu tokių nesąmonių, jog nuo mokyklos laikų nė karto taip ir neteko pakalbėti apie Žemaitę ar Valančių, o bet tačiau.. kas tokio nepataisomo atsitiktų, jei žmonės nežinotų šių pavardžių? Galite mane sudeginti ant laužo už mano erezijas Donelaičio "Metų" atžvilgiu. Net pats Donelaitis gyvas būdamas jų neleido, nes suprato, kad nėra ten ką leisti. Visas tas lietuvių literatūros pagrindas turi eiti į literatūros istorijos klodus, bet ne į literatūros pamatus. Absoliuti dauguma su vienetinėmis išimtimis senosios lietuvių literatūros neturi išliekamosios literatūrinės vertės. Bet paprasčiausiai veikia principas – nėra konkurentų, reiškia – geriausias. Čia kaip su tuo banaliu lietuvių romanu "Vėjas nuo jūros", vadinamas geriausiu Lietuvos siaubo romanu, tarsi būtų daugiau tokių, kas galėtų konkuruoti :D Čia tas pats, kas sakyti, jog Tapino "Vilko valanda" yra geriausias Lietuvos stimpankas, nes daugiau niekas šiame žanre nekuria.
O seniau, kas kūrė? Kunigai ir ko, nes daugiau niekas rašyti nemokėjo. Paskui atsirado visokie romantikai, neoromantikai ir kiti, kuriantys patriotinę literatūrą, kuri niekada neturės literatūrinės vertės platesniu mastu. Kodėl Sabaliauskaitė pralaužė ledus į platesnius vandenis? Nes ji nerašo apie vargšus skriaudžiamus lietuvius, kurie niekam neįdomūs. Ji rašo vienos šeimos istoriją. Viskas. Ji kuria istoriją ir laužo lietuviškus kanonus.
Niekada nepamiršiu magistrantūroje išgirsto pasakymo – nori susikurti karjerą, mylėk tėvynę. Paskui taip ir turim garsius istorikus, kurie pareiškia, jog visi popiežiai ir Anglijos karalienės turi lietuviškų šaknų. Kalbant apie karjerą, nekalbu apie vertės sukūrimą. Galbūt tai yra puikus būdas prasimušti ir tikrai sukurti kažką prasmingo.
Jaučiu, kaip jau nutolau nuo pagrindinės temos :D Žodžiu, noriu pasakyti, jog šiuolaikiniame pasaulyje ugdyti Vagnerius yra didžiausia klaida, mums reikia Faustų! Visi šiuolaikiniai žmonės viso pasaulio žinias nešiojasi kišenėje. Kam apkrauti jaunuolius žiniomis, kurias prireikus jie nesunkiai gali rasti kelių mygtukų paspaudimais? Vietoj to geriau skatinti juos mąstyti kritiškai, mokyti ieškoti patikimų šaltinių, netikėti viskuo iš eilės, kas rašoma internete.
Pamenu, jau mokykloje sklandė tokios kalbos, jog mokytis viską mintinai yra būtina, nes nu o kas bus, jei nebus interneto po ranka? Galbūt, kai dar mokiausi mokykloje, prieigą prie interneto turėjo toli gražu ne visi. Bet dabar.. kai turime krūvas įvairiausiu malondaikčių (supraskit, gadžetai lietuviškai :D) ir net interneto šaltinių (namų internetas, mobilusis), taip sakyti dabar, būtų tolygu, kas "kam pirkti šaldytuvą, jei gali dingti elektra" (o ji dings bent kelis kartus per metus, aš jums garantuoju). Negalima stabdyti progreso dėl krūvos "jeigu". Tas pats taikoma ir gimtosios kalbos dėstyme.
Taip, diskusijoje buvo minima ir tai, jog danų niekas nepolonizavo, nerusino ir pan., tačiau danų kalba nėra mirusi kalba. Ji taip pat kontaktuoja su aplinkinėmis kalbomis. Manau, ir Danijos jaunimas nelabai skiriasi nuo Lietuvos, taip pat mėgsta maištauti kokių nors anglicizmų pagalba ir pan. O gal ir ne. Gal aš ir klystu. Tačiau manau, jog danų dėstymas sukuria didesnį sąmoningumo lygį kalbėtojuose nei pas mus. T.y. mes turime įrankį – kalbą, bet visiškai nemokame juo naudotis.
Žodžiu, paskaitykit straipsnį geriau, nes jaučiu, aš daugiau čia savo skaudulius išliejau nei recenzavau straipsnį :D

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą